Bezoekers.....


 
 Home

 soorten aanhangers

 Laden van aanhangers

 fabrikanten Aanhangers

 Wetgeving Nederland

 Wetgeving Europa

 Geschiedenis van de aanhanger

 Contact

 Gastenboek

 Links

Het laden van je aanhanger

 

 

Het is heel belangrijk om te weten, voordat je je aanhanger gaat beladen wat je mag en zeker kan laden. Een vuistregel is dat je de helft van het (ledig)gewicht van je motor neemt plus 40kg.
Laten we als voorbeeld de GoldWing GL1500 nemen, deze weegt ledig 380kg, de helftt hiervan is 190k + 40kg is 230kg.
Nou zul je zeggen, dat is me nogal een gewicht, helemaal waar! Maar, hierbij is het minstens zo belangrijk om de maximale kogeldruk te meten.
Als we het hebben over de kopgeldruk, dan hebben we het over de plaats waar de kogel (zeg maar) is gesitueerd, meestal te ver naar achteren
,wettechnisch gesproken. Hoe dichter de kogel (of koppelpunt)bij de motor is hoe beter dit is, want dan kun je (theoretisch gesproken) meer laden.

Het beste om te onthouden en toe te passen is om 5 tot 10% van het gewicht van je aanhanger te nemen als laadgewicht. Als we het maximale willen laden (in dit geval 230 kilogram, zie boven) dan zou de kogeldruk minimaal 11.5kg moeten zijn en maximaal 23 kg. Te weinig kogeldruk wil je niet en wordt zeker niet aangeraden omdat de aanhanger dan te veel wiebelt, dit merk je meestal zo vanaf de 60 a 70km/u en dat is iets wat je echt niet wilt. Echter een te hoge (zware) kogeldruk wil je ook niet, omdat dan het voorwiel van je motor te weinig contact heeft met de weg en daardoor de stuureigenschappen zienderogen slechter wordt.

Een kogeldruk meter is dan ook iets wat ik zeker aan zou willen raden, negenoeg elke caravan- of aanhangwagen verkooppunt heeft er wel een paar in het assortiment.
Ze hoeven ook echt niet veel te kosten, maar neem er eentje mee die niet te veel ruimte in beslag neemt. Ik heb er eentje en die kost nog geen &euro10,- en die heeft me tot nu toe perfect geholpen!!

Een ander belangrijk item is de veiligheidsketting, of je hem gebruikt of niet, hou in gedachte dat als je hem gebruikt en op de een of andere manier komt hij tijdens het rijden van de kogel af, dan trek je hem dus niet met de kogel maar met de ketting, en eigenlijk....wil je niet weten wat er dan zou kunnen gebeuren...Als je het mij vraagt, niet gebruiken...ik rij liever veilig door bij verlies van, dan dat ik mijn aanhenger red... Je zou er een kunnen geruiken als je een motor heb die laten we zeggen zwaarder is dan 750cc, hoe zwaarder de motor hoe beter je zo iets over het algemeen onder controle hebt als er zoiets gebeurd.

Als je dit leest en je wilt je ervaringen (goed en slecht) delen, mail me dan alsjeblieft en wellicht kunnen we dit delen op deze site zodat iedereen de tips en truc's en do's en dont's ter harte kan nemen. Houdt er rekening mee dat elke aanhanger zijn eigen specificaties heeft en daar dien je op te letten, zoals dus laadgewicht, kogeldruk, maar ook bandenkeuze en bandenspanning.

Een andere heel belangrijke tip is dat voordat je echt je reis aanvangt, je eerst even een testrit maakt met de aanhanger, want niets is vervelender om al na een paar kilometer je aanhanger te moeten herschikken wat lading betreft.

Als je deze bovenstaande dingen in acht neemt, zul je er veel plezier van beleven!

Happy trailering!