Bezoekers.....


 
 Home

 PAGINA TERUG




In tegenstelling tot auto's, is bij de totstandkoming van de eerste Europese Rijbewijsrichtlijn in 1980 (!) het rijden met een aanhanger achter een motorfiets niet opgenomen.....

Bij de implementatie van de derde Rijbewijsrichtlijn is de bestaande indeling vervolgens gewoon overgenomen. De reden is dat de Europese Commissie zich er niet van bewust leek te zijn, dat motorrijders soms met een aanhanger achter hun motorfiets rijden.

Dit betekent dat elk land zijn eigen regels kan maken.
Je mag dus in principe in heel Europa rijden met een aanhanger. Hiermee is het verhaal echter nog niet af. Sommige landen stellen beperkingen in. Zo is het in het Verenigd Koninkrijk niet toegestaan met een aanhanger te rijden met een A1 rijbewijs en mag je in Duitsland nergens, dus ook op de autosnelweg, met een aanhanger sneller dan 60 km/uur.

Daarnaast zijn er naast de Rijbewijsrichtlijnen ook nog eens de voertuigeisen die een rol spelen. Omdat er voor aanhangers die bedoeld zijn om achter een motorfiets te worden gehangen geen Europese typegoedkeuring geldt heeft ieder land zijn eigen regels en moet je daar ook als buitenlander aan voldoen.

Dit zijn vooral regels over het gewicht en de maten van de aanhanger.

Het is dus belangrijk, voordat je naar het buitenland gaat, je eerst hierover te informeren.

In België is het bijvoorbeeld toegestaan om met een aanhanger van 1 meter breed te rijden OF met een aanhanger niet breder dan de motorfiets zelf. Het vervelende is echter dat er binnen de WEGCODE GEEN bepalingen hieromtrent zijn opgenomen.

Sinds 2011 is het in België toegestaan om achter een zijspan een aanhanger te hebben, mits het zijspan een reminrichting heeft voor het zijspanwiel, met andere woorden, een aanhanger mag als het zijspanwiel geremd is.